
Svjetski dan nepušenja obilježavamo 31. svibnja, na inicijativu Svjetske zdravstvene organizacije od 1987. godine. Pušenje, sa svojim širokim spektrom posljedica, predstavlja globalni javnozdravstveni i gospodarski problem, definira se kao teška ovisnost s visokim ovisničkim potencijalom. Ovisnost o duhanu predstavlja ozbiljan javnozdravstveni problem s brojnim posljedicama za pojedinca i društvo. Dugotrajna uporaba duhanskih proizvoda povezana je s nizom teških zdravstvenih stanja, uključujući više od 20 različitih tipova ili podtipova raka, bolesti srca i krvožilnog sustava, kronične respiratorne bolesti i mnoge druge.
Prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji, 1,3 milijardi ljudi puši u svijetu, procjenjuje se da je duhan odgovoran za smrt više od 8 milijuna ljudi godišnje, a svakih 8 sekundi umre jedna osoba. Više od 7 milijuna smrtnih slučajeva posljedica su izravne uporabe duhana, dok je oko 1,2 milijuna posljedica izloženosti nepušača duhanskom dimu.
Na društvenoj razini, ovisnost o duhanu ima ekonomske i socijalne posljedice. Troškovi povezani s liječenjem bolesti uzrokovanih pušenjem, kao i gubitak produktivnosti zbog bolesti i preranih smrti, značajno opterećuju zdravstvene sustave i ekonomiju.
Razlozi zašto netko počinje pušiti različiti su kod svake pojedine osobe. S pušenjem se najčešće eksperimentira u ranim adolescentnim godinama, kad je pritisak vršnjaka velik i kad smo osjetljivi na odobravanja i želimo izgledati starije, zrelije i poželjnije. Danas svjedočimo velikom broju mladih koji su ovisni o duhanu, a također je u porastu i uporaba neduhanskih proizvoda u mlađoj populaciji (e-cigarete, grijani duhanski proizvodi, nikotinske vrećice…). Upravo stoga je ovogodišnja tema Svjetskog dana nepušenja
„Razotkrivanje privlačnosti: Otkrivanje taktika industrije duhana i nikotina“
Svjetska zdravstvena organizacija nastoji potaknuti osvješćivanje i zagovaranje snažnije politike prema zabrani okusa koji čine duhanske i nikotinske proizvode primamljivima i tako zaštititi javno zdravlje. Industrije duhana i nikotina koriste manipulativne strategije, uključujući atraktivne okuse, privlačan dizajn proizvoda i glamurozan marketing, kako bi stvorile lažan osjećaj sigurnosti i poželjnosti. Ove taktike posebno ciljaju mlade, stvarajući iluziju bezopasnosti i potičući ovisnost. Dodaci maskiraju oštrinu duhana, olakšavaju početak konzumacije i otežavaju prestanak. Prema SZO-u 37 milijuna djece u dobi od 13 do 15 godina diljem svijeta koristi duhan, u mnogim zemljama stopa korištenja elektroničkih cigareta među mladima premašuje onu među odraslima, a marketinški sadržaj koji promovira e-cigarete, nikotinske vrećice i grijane duhanske proizvode pregledan je više od 3,4 milijarde puta na platformama društvenih medija.
Uklanjanje privlačnosti ovih proizvoda kroz strože regulacije ključno je za zaštitu sadašnjih i budućih generacija od štetnih posljedica.
SZO poziva sve zemlje da:
- Ukinu aromatizirane duhanske i nikotinske proizvode
- Zabrane promotivne aktivnosti i oglašavanje
- Uvedu strože zakone o pakiranju i označavanju
- Pružaju jasne informacije o rizicima upotrebe tih proizvoda
Poruka za građane:
Zaštitimo djecu i mlade od zamki duhanske industrije. Ne dopustimo da marketing prevlada nad zdravim razumom. Recimo NE manipulaciji. Recimo DA zdravlju.
Ciljevi kampanje Svjetskog dana nepušenja 2025.
🔹 Podizanje svijesti
Informirati javnost o načinima na koje duhanska i nikotinska industrija manipulira izgledom i privlačnošću svojih proizvoda, kako bi povećala njihovu prihvaćenost, osobito među mladima.
🔹 Zagovaranje promjena u zakonodavstvu
Promicanje donošenja mjera koje uključuju:
- zabranu aroma i dodataka koji povećavaju privlačnost proizvoda,
- potpunu zabranu oglašavanja, promocije i sponzorstva duhanskih proizvoda, uključujući digitalne platforme,
- regulaciju dizajna proizvoda i ambalaže, kako bi se smanjila njihova atraktivnost.
🔹 Smanjenje potražnje
Razotkrivanjem ovih taktika industrije želi se smanjiti interes, osobito među mladima, te time smanjiti njihovu izloženost nikotinu i duhanskim proizvodima.
Razotkrivanjem strategija koje promoviraju ovisnost, kampanja želi osvijetliti načine na koje industrija potiče konzumaciju te time podržati napore za smanjenje potražnje i dugoročno unaprijediti javno zdravlje.
Više informacija o Svjetskom danu nepušenja 2025. potražite na službenoj stranici Svjetske zdravstvene organizacije: https://www.who.int/campaigns/world-no-tobacco-day/2025
Pripremila: Martina Bekić, mag. sestrinstva, Služba za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti