
Na inicijativu Opće skupštine Ujedinjenih naroda 2015. godine, Svjetski dan vještina mladih obilježava se svake godine 15. srpnja. Tema ovogodišnjeg Svjetskog dana vještina mladih je „Osnaživanje mladih putem umjetne inteligencije i digitalnih vještina“ naglašavajući ključne globalne uvide o osnaživanju mladih, digitalnim vještinama i transformacijskoj ulozi umjetne inteligencije. Ove godine obilježava se istovremeno 10. godišnjica Svjetskog dana vještina mladih i 5. godišnjica UNESCO-ove Globalne akademije vještina. Kako Četvrta industrijska revolucija mijenja gospodarstva putem umjetne inteligencije (UI), tehničko i strukovno obrazovanje i osposobljavanje (TVET) moraju se razvijati kako bi mlade opremili vještinama spremnim za budućnost. UI mijenja način na koji živimo, učimo i radimo - ali također predstavlja ozbiljne rizike ako se ne provodi pravedno.
Umjetna inteligencija značajno i ubrzano utječe i mijenja tehničko i strukovno obrazovanje i osposobljavanje (TVET) putem:
- personalizacije učenja putem inteligentnih sustava podučavanja
- podržavanja učenja korištenjem virtualne stvarnosti (VR)
- pojednostavljivanjem certificiranja i savjetovanja s ciljem osposobljavanja i napredovanja u razvoju karijere
- modernizacijom nastavnih planova i programa te usklađivanjem podučavanja s potrebama tržišta rada
Važno je naglasiti kako bez sustavne reforme u obrazovanju, digitalni jaz će rasti, posebno za marginalizirane mlade. Prema UNESCO-ovom globalnom istraživanju manje od 10 % škola i fakulteta pruža formalne smjernice za osposobljavanje o umjetnoj inteligenciji. Oko 450 milijuna mladih (7 od 10) ne mogu uspjeti na tržištu rada zbog nedostatka adekvatnih digitalnih vještina. 48% učenika i studenata ne smatra se adekvatno pripremljenim i osposobljenim za rad s UI. U zemljama s niskim primanjima 90 % adolescentica i mladih žena je „offline“ tj. nema mogućnost korištenja interneta. Od svih stručnjaka u području umjetne inteligencije samo je 22 % žena. Samo 54% država posjeduje standarde za digitalne vještine, a čak 86% zaposlenika očekuje da UI i tehnologija obrade podataka unaprijede njihov posao do 2030. godine.
Iako umjetna inteligencija donosi prilike, ona također predstavlja velike izazove u TVET-u:
- pristranost i nejednakost - sustavi umjetne inteligencije mogu pojačati rodne i zemljopisne razlike
- nedostatna znanja i spremnost edukatora - mnogi učitelji nemaju povjerenja u korištenje alata umjetne inteligencije
- ograničena infrastruktura - većini TVET ustanova nedostaje kapaciteta za usvajanje naprednih alata umjetne inteligencije
- visoki troškovi – mnogim regijama nedostaju sredstva za proširenje učenja temeljenog na umjetnoj inteligenciji
- etička i pitanja privatnosti - oslanjanje umjetne inteligencije na podatke i nedostatak transparentnosti postavljaju kritična pitanja
- digitalne dezinformacije - umjetna inteligencija može pojačati govor mržnje, lažne vijesti i kibernetičke prijetnje ako se njome ne upravlja dobro
- nedovoljna zastupljenost – žene i marginalizirane skupine i dalje su značajno nedovoljno zastupljene u područjima umjetne inteligencije
- ljudska nepovezanost - prekomjerno oslanjanje na umjetnu inteligenciju riskira ugrožavanje bitnih ljudskih elemenata poput mentorstva i timskog rada
U Agendi za održivi razvoj 2030., vještine i poslovi za mlade zauzimaju istaknuto mjesto upravo kako bi podigli razinu svijesti o važnosti ulaganja u razvoj vještina mladih. Ciljevi za održivi razvoj pozivaju na značajno povećanje broja mladih i odraslih s relevantnim vještinama (točka 4.4.). U Hrvatskoj mladi čine 15,8% ukupnog stanovništva, obuhvaćaju osobe od navršenih 15 do navršenih 30 godina života. Danas se svijet suočava s izazovima od kojih mnogi direktno utječu na mlade. Kvalitetu i brzinu uključivanja u svijet odraslih često određuju upravo društveno uvjetovane okolnosti. Suočavaju se s brojnim i brzim promjenama i izazovima suvremenog društva i naporima da budu aktivni, odgovorni i punopravni članovi društva u kojem žive. Dinamične društvene promjene ostavljaju snažan trag upravo na populaciji koja je u procesu učenja i savladavanja načina snalaženja i osobnog ostvarivanja u kompetitivnom svijetu odraslih. Osobito je važno raditi na njihovom obrazovanju koje se mora prilagođavati kako bi mogli odgovoriti na sve veće izazove i prilike globalnog društva, koje često utječe na njihov položaj u društvu, na obrasce ponašanja, vrijednosti i stavove. Postavljanje smjernica za budućnost, predanost međunarodne zajednice osnaživanju mladih sveobuhvatnim vještinama za postizanje i održavanje mira, te održivi razvoj od presudne je važnosti za oblikovanje mirne, održive, prosperitetne i inkluzivne budućnosti.
Pripremila: Marija Škes, mag. educ. reh., Odjel za promicanje zdravlja Službe za javno zdravstvo