
Svakog studenog događa se vizualno vrlo upečatljiva transformacija. Lica muškaraca diljem svijeta, kolega, prijatelja, neznanaca na ulici počinju krasiti brkovi. Radi se o globalnom pokretu Movember, koji koristi jedan od najprepoznatljivijih simbola muškosti kako bi potaknuo razgovor o muškom zdravlju. Movember krasi jednostavnost i vidljivost. Sudionici, poznati kao „Mo Bros“, tijekom studenog ponosno nose svoje brkove. Brk postaje okidač za razgovor, što je prilika za objašnjenje svrhe pokreta i educiranje sugovornika o ozbiljnim zdravstvenim prijetnjama s kojima se muškarci suočavaju.
Pokret se fokusira na tri područja: rak prostate, rak testisa te mentalno zdravlje i prevenciju samoubojstava.
Prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, rak prostate je u Hrvatskoj najčešći novodijagnosticirani rak kod muškaraca. Godišnje se bilježi preko 2.600 novih slučajeva. Nažalost, više od 750 muškaraca svake godine izgubi bitku s ovom bolešću.
Rak testisa je najčešći rak koji pogađa muškarce u dobi od 15 do 45 godina te se godišnje dijagnosticira kod više od 200 muškaraca. Stope izlječivosti raka testisa su izuzetno visoke, preko 95 %, ako se pravovremeno postavi dijagnoza. Stoga je nužno educirati mladiće o važnosti redovitog samopregleda.
Problem je u tome što muškarci često izbjegavaju odlazak liječniku. Zato je Movember važan jer se bavi i destigmatizacijom. Kulturološki smo uvjetovani da muškarce doživljavamo kao snažne i šutljive. Movember poručuje da je briga o vlastitom tijelu, bilo da se radi o samopregledu testisa ili redovitom pregledu prostate nakon 50. godine, pokazatelj snage.
Movember naglašava i važnost brige o mentalnom zdravlju. Godišnje si u Hrvatskoj život oduzme značajno više muškaraca nego žena, s omjerom koji iznosi oko 3:1. To su nečiji očevi, partneri, braća i sinovi. Movember se izravno suprotstavlja kulturi šutnje te potiče muškarce da razgovaraju i da potraže stručnu pomoć bez srama.
Pokret ne bi bio potpun bez „Mo Sistas“, žena koje imaju značajnu ulogu jer potiču muškarce u svojim životima da sudjeluju i time šire poruku.
Milijuni sudionika u preko 20 zemalja prikupili su značajna novčana sredstva, no stvarni utjecaj Movembera je nemjerljiv u novcu. Movember je uspio učiniti temu muškog zdravlja pristupačnom, pa čak i zabavnom.
Brk kojeg vidimo u studenom je simbol solidarnosti i podsjetnik da se preventivni pregledi ne smiju odgađati te da je traženje pomoći zbog mentalnih poteškoća hrabar čin. Movember je doslovno promijenio lice globalnog zdravlja i dokazao da jedan brk može pokrenuti promjene i spasiti živote.
Pripremila: Ivana Šućur, dr. med., spec. javnozdravstvene medicine, Služba za javno zdravstvo
Fotografija: Pixel-Shot, Pixel-shot / Alamy / Profimedia


