Novosti
11.11.2021
Školske klupe - izvor stresa ili učeničkog veselja?
Image
ja-roditelj
Početak svake školske godine stresan je za učenike, ali i roditelje i nastavnike

ja-roditelj

Nedavno je započela još jedna školska godina. Kao i prethodne dvije, donosi niz neizvjesnosti o tome kako će izgledati organizacija nastave, hoće li se moći odlaziti na izvanučioničku nastavu i maturalna putovanja, hoće li biti dodatne i dopunske nastave...Početak svake školske godine stresan je za učenike, ali i roditelje i nastavnike. Nakon ljetne opuštenosti treba ponovno prionuti zahtjevima i izvršavanju obveza. Neka djeca će jedva dočekati povratak u školske klupe, dok će drugima to biti vrlo stresno. Najveće promjene s početkom školske godine osjetit će „prvašići“ – bilo učenici osnovnih ili srednjih škola, te studenti koji će polaskom na fakultet zakoračiti na svoju prvu stepenicu odrasle dobi.

Polazak u školu prva je velika i bitna promjena za dijete. Nakon slobode i provođenja vremena u igri, odjednom se pred malu osobu postavljaju zadaci i očekuje se odgovornost u njihovom izvršavanju. Jednako tako se i roditelji suočavaju s nizom pitanja, od toga je li dijete spremno za školu, je li trebalo naučiti čitati prije polaska u školu, hoće li se uklopiti u skupinu vršnjaka, hoće li stizati izvršavati obveze, kako uskladiti vrijeme za igru i obveze Koliko je dijete pripremljeno za polazak u prvi razred, u tolikoj će mjeri moći prihvatiti obveze koje donosi škola. Ali nije dovoljno da je spremno samo dijete, potrebna je i spremnost roditelja da mu pomogne na pravi način i osigura uvjete za uspješan rad. Sjedećih nekoliko savjeta može vam pomoći da prilagodba djeteta na školu prođe bez velikog stresa i u pozitivnom ozračju.

  • Prije svega, važno je s djetetom prije samog polaska u školu porazgovarati o školi i svemu što ga očekuje u pozitivnom ozračju. Pokušajte mu dočarati što ga sve lijepo čeka u školi, ali mu iskreno recite da neće uvijek sve biti lako i da će morati uložiti trud. Pri tome nikako nemojte plašiti dijete govoreći mu da je učenje teško i da će imati puno obveza. Nemojte ga plašiti učiteljicom govoreći da je stroga i da to više nije teta u vrtiću. Pokažite djetetu kako vjerujete da će se snaći i imajte povjerenja u njega. Za očekivati je da više nećete moći ulaziti u razred ili školu kako biste odveli dijete nakon nastave te stoga poučite dijete osnovnim pravilima ponašanja u prometu i uvježbajte najsigurniji put od kuće do škole.

  • Dolaskom u novu sredinu dijete će imati potrebnu upoznati vršnjake i steći nova prijateljstva. Omogućite mu da s njima provede vrijeme i nakon škole, družeći se u parku. To će biti prilika i da vi upoznate roditelje ostalih učenika i možda dogovorite neku vrstu međusobne pomoći i suradnje (npr. vožnja djece na iste izvannastavne aktivnosti, posuđivanje bilježnica u slučaju bolesti djeteta i sl.). U prvih nekoliko tjedana nađite vremena otići na školske informacije i upoznati učiteljicu svoga djeteta. Prenesite joj informacije koje smatrate da mora znati o vašem djetetu, njegovim navikama, strahovima i zdravstvenoj situaciji. Ukoliko vaš prvi dojam i ne bude pozitivan, izbjegavajte pred djetetom kritizirati učiteljicu i druge nastavnike. Budite sigurni da će dijete to čuti i da će vaše negativno mišljenje utjecati i na njegovo, kao mogući otpor prema školi.

  • Pomozite djetetu da razvije radne navike. Pratite piše li redovno zadaće i razumije li što se od njega traži. U ovoj dobi, a osobito na samom početku godine, nužno je pratiti dijete i pomoći mu oko izvršavanja zadataka. Važno je ne vršiti pritisak na dijete, kritizirati, omalovažavati ili ga uspoređivati s drugom djecom. Ako dijete odbija izvršavati zadatke, dogovorite kada je vrijeme za igru i odmor, a kada je vrijeme u kojem očekujete da izvrši svoje obveze. Dio djece će pokazati otpor prema vlastitim obvezama, može doći do odbijanja pisanja zadaća, plača ili vike. U tim je situacijama važno da ostanete smireni te objasnite djetetu što su njegove obveze. Nikako nemojte početi izvršavati djetetove obveze i pisati zadaću umjesto njega kako biste izbjegli takve stresne obiteljske situacije. To možda kratkoročno riješi stresnu situaciju, ali dugoročno šteti dječjem samopouzdanju, razvijanju sposobnosti, radnim navikama i na kraju, školskom uspjehu.

  • Roditelji često polaskom u prvi razred upisuju djecu na niz izvan nastavnih aktivnosti, od muzičkih i škola stranih jezika, sportskih aktivnosti i sl., bojeći se da kasnije ne bude prekasno. Međutim, prije odluke da upišete dijete u izvan nastavne aktivnosti koje će biti dodatna obveza, budite objektivni i procijenite koliko je dijete spremno za još neku obvezu. Ako se i odlučite za to, neka to bude samo jedna obveza na početku, kako ne biste pretjerano opteretili dijete i kako ne biste dan sveli na trčanje s jedne aktivnosti na drugu. Ne zaboravite koliko je važno da dijete i dalje ima vremena za slobodnu i neopterećenu igru, ali i vrijeme za razgovor i druženje sa članovima obitelji.

  • I na kraju, budite iskreni prema sebi i vlastitim očekivanjima. Ne dozvolite da svoje neostvarene ambicije prenosite na dijete i preopterećujete ga obvezama za koje nema interesa, a možda niti talenta. Izbjegavajte uspoređivanje s drugom djecom i ne osjećate se loše ukoliko prilagodba bude teža od one koju ste očekivali ili koju vidite kod djetetovih vršnjaka.

Iza svakog djeteta koje vjeruje u sebe, nalazi se roditelji koji je prvi vjerovao. Matthew Jacobson

mr. Andreja Radić, dipl. socijalna radnica

mr. sc. Lucija Sabljić, dipl. defektologinja

mr. sc. Snježana Šalamon, dipl. socijalna radnica