Svjetski dan trčanja, 09. studenoga 2014.

Svjetski dan trčanja obilježava se 9. studenoga kako bi se dodatno istaknula važnost kretanja te zdravstvene prednosti trčanja za sve dobne skupine. Unatoč svim svojim dobrim stranama ta zahtjevna aerobna aktivnost ipak nije za svakoga, te se pri bavljenju njome valja pridržavati određenih pravila kako bi se spriječile moguće ozljede. Trčanjem se mogu spriječiti i bolesti, jer se njime poboljšava kardiorespiratorni kapacitet, smanjuje se rizik od srčanog udara, sprječava razvoj pretilosti, dijabetesa tipa 2 i visokog krvnog tlaka. Poboljšava cirkulaciju i funkciju cijeloga organizma, a pomaže i pri rješavanju loših navika i nezdravih stilova života (pušenja, uživanja alkohola i drugih ovisnosti). Trčanje je dobro za održavanje forme i skidanje kilograma. Ispitivanja pokazuju da odlično djeluje na psihu i da se nakon treninga mnogi osjećaju vrlo dobro i opušteno.
 

(P)ostanite aktivni!

  • Umjereno bavljenje športom preventivno djeluje na nastanak mnogih bolesti. 
  • Neaktivne osobe imaju 50% veći rizik od raka debelog crijeva.
  • Tjelesna aktivnost potiče nastanak novih stanica u mozgu i poboljšava raspoloženje.
  • Stopa smrtnosti tjelesno neaktivnih osoba veća je za 30% od stope smrtnosti aktivnih osoba.
  • Svakodnevno 30-minutno kretanje uvelike poboljšava opće zdravlje organizma.
  • Tjelesna aktivnost vraća nas u dobru fizičku i duhovnu formu.
  • Tjelesna aktivnost jača naš krvožilni, koštani i dišni sustav te uklanja posljedice stresa.
 

Dobro je znati...prije nego započnete s trčanjem razmislite:

Jeste li spremni za jedan takav korak?
Imate li trening plan?
Znate li gdje ćete trčati?
Jeste li sebi odredili cilj koji želite postići trčanjem?
 

Pripremite se... 

Nabavite udobnu odjeću i odgovarajuću obuću koja će učvrstiti stopala te se polako pripremajte za novu aktivnost – hodajući. Preporučuje se trčanje na mekanoj podlozi: zemlji, šljunku ili pijesku. Tako će biti manji otpor pri doskoku što će rezultirati manjim ozljedama. Prije trčanja dobro se istegnute. Tijelo postupno pripremite za napor tijekom desetak tjedana - hodanjem. Tek oko sedmog tjedna može se lagano potrčati. Svaki se tjedan postupno prevaljuje veća udaljenost, a trening postaje intenzivniji. Prije svake je aktivnosti važno zagrijavanje i istezanje koje nam odgovara i nakon treninga. To je potrebno kako bi se mišići prije zagrijali, a nakon trčanja opustili. Ako se trčeći zadišete, ne smijete naglo stati, nego hodati kako bi se ponovno uspostavio dotok krvi, koja je većim dijelom otišla u noge, prema svim organima. Nakon aktivnosti podignite noge i oslonite ih uz zid kako bi krv brže krenula prema srcu i mozgu. Imate li problema s Ahilovom tetivom ugodnije ćete trčati u tenisicama s povišenim potplatom. Brzina ruku i nogu treba biti usklađena i postupno se povećavati. Rukama se održava energija te one trebaju biti usmjerene prema naprijed, jer pokreti u stranu troše energiju. Disati treba kroz nos i usta, dok pogled treba usmjeriti naprijed, a ne na tlo. Ako se u određenom dijelu tijela tijekom trčanja osjeti napetost, treba ga lagano istegnuti. 
Jedan od dva najistaknutija čimbenika prehrane na koje treba obratiti pažnju tijekom trčanja je unos tekućine. Najznačajniji problem koji utječe na izvedbu tijekom treninga i utrka, uz pražnjenje glikogenskih rezervi, je i dehidracija kao posljedica nedovoljnog unosa tekućine. Znojenje može uzrokovati vrtoglavicu, grčeve i umor – zato uvijek sa sobom ponesite bočicu vode!
 

Škola trčanja

Kako biste pravilno naučili trčati uključite se u školu trčanja, u početničku ili naprednu grupu. Treninzi su stručno vođeni, na raspolaganju je i medicinska pomoć uz savjetovanje o prevenciji nastanka i liječenju ozljeda te drugih zdravstvenih poteškoća vezanih uz trčanje. Organiziraju se predavanja s ciljem edukacije o temama vezanim uz trčanje. Naglasak škole je na rekreativnom bavljenju trčanjem, a ne na natjecateljskom.
 

Postanite zaljubljenici trčanja!

Postizanjem ovog cilja želi se kod pojedinca osvijestiti važnost koncepta aktivnog življenja koji mu zajedno sa zdravom prehranom pomaže da osnaži duh i tijelo te na taj način poveća svoje samopouzdanje. Na taj način direktno i neposredno poboljšava kvalitetu svog zdravlja i života u cijelosti.
 

Događanja

8. studenog 2014. u 19,00 sati - Protrčite centrom Zagreba! Utrka "Zagrebački noćni cener" vraća trkače u sam centar grada Zagreba. Start utrke je na zapadnoj strani parka Zrinjevac, Hebrangova, Trg maršala Tita, Masarykova, Teslina. Trči se šest krugova, ukupna dužina staze je 10.000 metara! Tramvajski i cestovni promet su zatvoreni, trči se po prometnicama. Dođite i trčite s nama jer NOĆ IMA MOĆ!
 
Autorica članka: Marija Škes, mag. educ. reh., voditeljica Odsjeka za zdrave stilove života