Prehrambene navike u doba pandemije koronavirusom

Hrana nas pokreće i održava pojedinca i društvo. U doba pandemije koronavirusom organizam i dalje treba energiju kako bi zadovoljio svoje dnevne energetske potrebe. Potrebno je osigurati adekvatan unos makronutirijenata (bjelančevine, ugljikohidrati, masti) i mikronutrijenata (vitamini, minerali) na dnevnoj razini. S obzirom na preporuke o reduciranju socijalnog kontakta, smanjenju izlaženja iz vlastitih kuća, stanova prehranu prilagođavamo novonastalim uvjetima, što ne znači da se prestajemo hraniti pravilno i uravnoteženo.

Nekoliko savjeta kako kupiti sve potrebno i kvalitetno u  supermarketima sukladno preporukama:

  • Planirati unaprijed za nekoliko dana jelovnike (na primjer tri do pet dana)

  • Vizualizirati doručak, ručak i večeru 

  • Napisati popis namirnica koje su potrebne za planirane jelovnike

  • Koristiti taj popis
  • Prilikom kupnje predviđenih, odnosno, planiranih namirnica pridržavati se dobrih higijenskih postupaka

  • Prilikom kupovine voća, ukoliko je planirana za nekoliko dana, kupovati čvrsto, svježe voće (jabuke, agrumi, sušeno voće, konzervirano sa manje dodanog šećera..) za povrće vrijedi isto (izvrstan odabir su mrkva, celer, brokula, prokulice, krumpir, batat, a od konzerviranog cikla,….)
  •  

    Prilikom kupnje žitarica i proizvoda, ukoliko se također planira za nekoliko dana, kupovati zobene pahuljice, smeđu rižu, integralni dvopek ili integralni toast, tjestenine od durum pšenice ili pira i slično

  •  

    Prilikom kupovine paziti na lako pokvarljive namirnice, poput svježeg mesa, ribe te nekih vrsta voća i povrća

  •  

    Ograničiti kupnju primaljivih namirnica poput čipsa, raznih slatkiša… 

Prehrana kod kuće neka nam postane što zanimljivija i jedno pozitivno iskustvo. Isprobavajte nove recepte! Posvetite pozornost pripremanju hrane, jela za koja prije nismo imali puno vremena (posvetiti pažnju tehnici pripremanja te organoleptici).

Mediteranska pogača

400 g brašna (integralno/bijelo)

20 g kvasca

1 žličica soli

1 žličica šećera

250 ml tople vode

4 žlice ekstra djevičanskog maslinovog ulja ili nekog drugog maslinovog ulja

Ružmarin (svjež ili suhi)

Origano

Mini rajčice

Masline

Priprema: Kvasac pomiješajte s vodom, šećerom i ostavite da se na toplom mjestu diže 10 minuta.  Brašnu dodajte sol, origano, 2 žlice maslinova ulja te dignuti kvasac i umijesite glatko tijesto.
Tijesto ostavite stajati na toplom mjestu dok mu se volumen ne udvostruči (cca. 30 do 60 minuta). Zatim ga premijesite, formirajte u kalup u kojem ćete ga peći.
Ostavite stajati još 15 minuta na toplom mjestu, premažite ga preostalim uljem i prstima nabodite tijesto kako biste izradili male rupice u koje ćemo stavljati masline, male rajčice po želji. Pecite u pećnici zagrijanoj na 200 Celzijevih stupnjeva 20 minuta.
Pospite ga krupnom solju i začinskim biljem i pecite još 5 minuta. 

Pripremila: Sanja Jelušić, dipl. ing. preh. teh., Odjel za preventivnu medicinu NZJZ „Dr. Andrija Štampar“