Prehrambene navike u doba pandemije koronavirusa


Nastavni zavod za javno zdravstvo „Dr. Andrija Štampar“ čitateljima donosi kratak pregled i savjete o prehrani i kupovini kvalitetnih i zdravih namirnica, što je izuzetno važno, posebno u situaciji kada su zbog epidemije na snazi preporuke ograničavanja kretanja. Savjete je pripremila Sanja Jelušić, nutricionistica iz Odjela za preventivnu medicinu Zavoda.

Hrana nas pokreće i održava pojedinca i društvo. U doba pandemije koronavirusom organizam i dalje treba energiju, kako bi zadovoljio svoje dnevne energetske potrebe. Potrebno je osigurati primjeren unos makronutirijenata (bjelančevine, ugljikohidrati, masti) i mikronutrijenata (vitamini, minerali) na dnevnoj razini. S obzirom na preporuke o reduciranju socijalnog kontakta, smanjenju izlaženja iz vlastitih kuća i stanova, prehranu prilagođavamo novonastalim uvjetima, što ne znači da se prestajemo hraniti pravilno i uravnoteženo.

Nekoliko savjeta kako kupiti sve potrebno i kvalitetno u supermarketima, sukladno preporukama:

  • Planirajte jelovnike unaprijed za nekoliko dana (na primjer tri do pet dana),

  • vizualizirajte doručak, ručak i večeru,

  • napišite popis namirnica potrebnih za planirane jelovnike,

  • koristite taj popis,

  • prilikom kupnje predviđenih, odnosno, planiranih namirnica pridržavajte se dobrih higijenskih postupaka,

  • prilikom kupovine voća, ukoliko je planirana za nekoliko dana, kupujte čvrsto, svježe voće (jabuke, agrumi, sušeno voće, konzervirano sa manje dodanog šećera..) i povrće (izvrstan odabir su mrkva, celer, brokula, prokulice, krumpir, batat, a od konzerviranog cikla,….)

  • prilikom kupnje žitarica i proizvoda, ukoliko se također planira za nekoliko dana, kupujte zobene pahuljice, smeđu rižu, integralni dvopek ili integralni toast, tjesteninu od durum pšenice ili pira i slično,

  • prilikom kupovine pazite na lako pokvarljive namirnice, poput svježeg mesa, ribe te nekih vrsta voća i povrća,

  •  ograničite kupnju primaljivih namirnica poput čipsa, raznih slatkiša…

Prehrana kod kuće neka vam postane što zanimljivija i jedno pozitivno iskustvo. Isprobavajte nove recepte! Posvetite pozornost pripremanju hrane, jela za koja prije niste imali puno vremena (posvetite pažnju tehnici pripremanja te organoleptici (provjera izgleda, boje, mirisa, teksture i okusa prehrambenih proizvoda ili provjera osjetilima (vid, sluh, njuh i okus).

Mediteranska pogača

  • 400 g brašna (integralno/bijelo)        

  • 20 g kvasca

  • 1 žličica soli

  • 1 žličica šećera

  • 250 ml tople vode

  • 4 žlice ekstra djevičanskog maslinovog ulja ili nekog drugog maslinovog ulja

  • Ružmarin (svjež ili suhi)

  • Origano

  • Mini rajčice

  • Masline

Priprema: Kvasac pomiješajte s vodom, šećerom i ostavite da se na toplom mjestu diže 10 minuta.  Brašnu dodajte sol, origano, 2 žlice maslinova ulja te dignuti kvasac i umijesite glatko tijesto.
Tijesto ostavite stajati na toplom mjestu dok mu se volumen ne udvostruči (cca. 30 do 60 minuta). Zatim ga premijesite i formirajte u kalup u kojem ćete ga peći.
Ostavite stajati još 15 minuta na toplom mjestu, premažite ga preostalim uljem i prstima nabodite tijesto kako biste izradili male rupice u koje ćemo stavljati masline, male rajčice po želji. Pecite u pećnici zagrijanoj na 200 Celzijevih stupnjeva 20 minuta.
Pospite ga krupnom solju i začinskim biljem i pecite još 5 minuta.