Povodom Svjetskog dana zdravlja: Prevencija dijabetesa za aktivno zdravo starenje

Usporedba fokusiranih gerontološko javnozdravstvenih pokazatelja (po uzroku i rangu učestalosti hospitalizacija iz skupine endokrinih bolesti, bolesti prehrane i bolesti metabolizma (E00-E90)) u Hrvatskoj u 2013. (N=2 285) i 2014. (N=2 491) godini ukazuje na povećanje broja hospitalizacija gerijatrijskih bolesnika. Zbog dominantno prevalirajućeg uzroka dijabetesa melitusa neovisnog o inzulinu s udjelom od 98,73%  u 2013. godini, a u 2014. s udjelom 98,76% u starijih. Tako je u gradu Zagrebu prevalirajući uzrok hospitalizacija gerijatrijskih bolesnika zbog dijagnoza iz skupine (E00-E90) upravo dijabetes melitus neovisan o inzulinu i to čak s udjelom od 99,07%  u 2013. godini, dok je u 2014. iznosio je 99,57% u ukupno hospitaliziranih od te skupine bolesti (N=921/100%). Ovakav hrvatski porast prevalencije dijabetesa tipa 2 poglavito bilježe i zemlje u razvoju, zbog povećanja populacije starije životne dobi, nepravilnog načina prehrane starijih, debljine, tjelesne neaktivnosti i sedentarnog načina življenja. Dijabetes tipa 2, iako je preventabilna bolest, postaje sve izraženiji gerontološkojavnozdravstveni problem. 

Pravilna prehrana za starije uz stalnu tjelesnu, psihičku i radnu aktivnost najznačajnija je mjera primarne prevencije nastanka šećerne bolesti u starijih. Zbog toga su i izrađene Smjernice pravilne prehrane za starije, koje uključuju Osam prehrambenih pravila za starije osobe:

1. Primjeren unos hrane do 1500 kcal dnevno uz stalnu tjelesnu aktivnost.

2. Svakodnevno jesti što raznovrsniju hranu, voće i povrće, nemasne mliječne proizvode (jogurt), što više plave ribe, uz jedan dcl crnog vina. Unositi što manje kalorijskih namirnica, najkasnije tri sata prije spavanja i po mogućnosti uvijek u isto vrijeme.

3. Dnevno uzimati osam čaša vode od dva dcl ili negazirane i nezaslađene tekućine (što se umanjuje konzumacijom tekuće hrane kao što su bistre juhe i variva).

4. Sezonsko voće, povrće, klice i integralne žitarice konzumirati u povećanoj količini.

5. Crveno meso djelomično zamijeniti s bijelim mesom peradi (bez kožice) i osobito plavom ribom.

6. Primjeren unos nemasnog mlijeka, svježeg sira, jogurta, kefira, tofua i orašastih plodova.

7. Maksimalno ograničiti unos 5B u hrani: sol, bijeli šećer, bijelo brašno, bijelu rižu, bijelu mast (zamjenski koristiti ulje buče, masline ili suncokreta).

8. Povećati unos brokule, cvjetače, prokulice, cikle, crvenog i bijelog luka, sojinih proizvoda te bučinih koštica u cilju sprječavanja bolesnog starenja.

Primjena tzv. korisne pravilne mediteranske prehrane za starije osigurava zdravo aktivno starenje, što su potvrdila, kako hrvatska tako i europska gerontološka istraživanja, kojima starije osobe oboljele od šećerne bolesti ne doživljuju duboku starost od 85 i više godina.

Referentni centar Ministarstva zdravlja RH za zaštitu zdravlja starijih osoba - Centar za zdravstvenu gerontologiju