Dan biciklista: bicikl – odličan izbor za prijevoz, sport i rekreaciju, 16. srpnja 2017.

Današnji način života, užurban i stresan, ne ostavlja dovoljno vremena za tjelesnu aktivnost i bavljenje sportom. Sve manje se krećemo tijekom dana, sve više sjedimo na radnom mjestu – posljedice su zdravstvene poteškoće s leđima, vratom, koljenima. Vožnja biciklom je sve popularniji oblik rekreacije i jedna je od rijetkih sportskih aktivnosti koja se može prilagoditi načinu života, navikama, interesima i potrebama. Voziti bicikl možete u svakoj životnoj dobi, od djetinjstva do starije dobi i to tempom koji vama najviše odgovara. 

Idealna je aktivnost koja pozitivno utječe na mentalno i fizičko zdravlje! 

Jedna od najvažnijih dobrobiti ove aerobne aktivnosti je pozitivan učinak na srce i krvožilni sustav. Tijekom vožnje bicikla uključen je velik broj mišićnih skupina u cikličkim pokretima, pri čemu se kontinuirano opterećuje i krvožilno-dišni sistem. Smanjuje se rizik od najčešćih bolesti današnjice: bolesti krvožilnog sustava, karcinoma, šećerne bolesti, pomaže u borbi protiv stresa i depresije. Istraživanjima je dokazano da umjerena vožnja biciklom tri puta tjedno snižava krvni tlak i razinu kolesterola u krvi, a time znatno smanjuje rizik od nastanka srčanih bolesti, a korisna je i u prevenciji osteoporoze. Vožnja biciklom jača, učvršćuje i oblikuje mišiće nogu i stražnjice, jačaju se i trbušni i leđni mišići koji podržavaju kralježnicu. Mišići su u stanju blagog istezanja zbog nagnutosti tijela prema naprijed. Istovremena koordinacija ruku i nogu poboljšava koordinaciju, dok veće udaljenosti izgrađuju vašu izdržljivost i kondiciju. Za razliku od trčanja, tijekom voženje bicikla nema stresa za zglobove nogu, koljena i kralježnicu (i smanjuje se opasnost od ozljeda uzrokovanih prenaprezanjem).

Vožnja biciklom pomaže u reguliranju tjelesne težine, sagorijevanju kalorija i mršavljenju te dovodi metabolizam u ravnotežu. Skidanju kilograma posebno pridonosi brža i zahtjevnija vožnja.  Stručnjaci savjetuju svakodnevnu vožnju bicikla u trajanju od 50 minuta ukoliko želite smršaviti i ubrzati metabolizam. S vremenom možete ubrzati tempo vožnje i/ili potražiti zahtjevnije biciklističke ture.

Smanjuje stres

Vožnja automobilom često povećava stres, za razliku od vožnje biciklom koja djeluje opuštajuće i meditativno. Ako imate dobro društvo, zaboravit ćete na vrijeme, opustiti se i dobro zabaviti. Vožnja biciklom smanjuje napetost, pojačava se lučenje hormona endorfina koji utječe na dobro raspoloženje. Podiže razinu energije za 20%, a smanjuje količinu nakupljenog umora za 65% jer potiče mozak na lučenje hormona povezanog s količinom energije – dopamina. 

I kod kuće i u prirodi

Osim rekreativno i sportski, biciklom možete na posao, na tržnicu, voziti djecu. Za razliku od vožnje sobnog bicikla u zatvorenom prostoru ili po gradskom asfaltu, vožnja u prirodi vam omogućuje da provodite više vremena na svježem zraku i suncu. Zahtjeva veći napor, više snage, ali pruža više dobrobiti u kraćem vremenu. 

Bicikl – troši kalorije, a ne benzin!

U usporedbi s drugim uobičajenim prijevoznim sredstvima, bicikl je daleko manje opasan po onečišćenje okoliša i time vrlo pozitivnog utječe na zdravlje ljudi koji voze bicikle. Vožnja biciklom 25 minuta dnevno umjesto vožnje automobilom smanjuje emisiju ugljičnog dioksida za 165 kg na godinu. Ne manje važni su i financijski izdaci za kupnju i održavanje bicikla te parking. Svake godine za bicikliste sve se više osigurava različita infrastruktura koja im olakšava vožnju: odvojene biciklističke staze, posebna mjesta za odlaganje bicikala, dijelove grada u koje je moguće doći isključivo biciklom ili pješice, itd. 

Prema podacima Eurobarometra o broju biciklista u svakodnevnom prometu glavnih gradova Europske unije na prvom mjestu nalazi se Kopenhagen s 35%, a na drugom Amsterdam s 32%. Zagreb je šesti na listi s 10,1% biciklista na zagrebačkim prometnicama. Više je od 200 000 aktivnih biciklista, na raspolaganju su 562 biciklistička parkirališta na javnim površinama te nešto više od 300 kilometara uređenih biciklističkih staza. Planiranim programa Grada Zagreba koji se provode sustavnom strategijom, cilj je uvođenje biciklističkog prometa u što većoj mjeri u prometni sustav kao i populariziranje vožnje biciklom kao načina gradskog prijevoza. Ujedno Grad Zagreb podupire biciklističke sportske manifestacije i udruge koje u svojim programima promoviraju bicikl kao prijevozno, sportsko i rekreativno sredstvo.

I na kraju…

Vožnja biciklom je zdrava i čini ljude sretnima - tko jednom proba, teško se odlučuje na povratak u tramvaj, bus ili automobil! S obzirom na trenutne vrućine pripazite i ako nije neophodno ne krećite na vožnju biciklom u najtoplijem dijelu dana ili/i ponesite i konzumirajte dovoljno tekućine, zaštitite se kremama s visokim faktorom, stavite kapu, sunčane naočale, rezervnu majicu, vozite sjenovitim mjestom. Slušajte svoje tijelo i prilagodite opterećenje bicikla i svoju vožnju vlastitim mogućnostima. 

Važno je pridržavati se uputa vezanih uz zaštitu zdravlja od visokih temperatura i UV zračenja radi toplinskog vala koji može utjecati na zdravlje.

Pripremila: Marija Škes, mag. educ. reh., Odjel za promicanje zdravlja, Služba za javno zdravstvo