Primjena novih tehnologija u epidemiološkom probiru

Prijavni centar COVID-19

Donacijom zagrebačke tvrtke INTIS, NZJZ „Dr. Andrija Štampar“ digitalizirao je zahtjevan i visoko dinamičan proces epidemiološkog probira te postavio dobar primjer za širu primjenu doniranog Epidemicona - centra koordinacije epidemiologa, liječnika obiteljske medicine, laboratorija za testiranje i službi za nadzor epidemije.

Zadaća epidemiologa u Nastavnom zavodu za javno zdravstvo „Dr. Andrija Štampar“ je detektirati sve građane Zagreba za koje postoji sumnja na koronavirus i staviti ih u proces odgovarajuće obrade. Potom o njihovom statusu informirati njihove liječnike obiteljske medicine i službu nadzora. Građane koji su pozitivni na koronavirus epidemiolozi trebaju, u koordinaciji s njihovim liječnicima, uputiti na liječenje kod kuće ili na hospitalizaciju, a njihove najbliže kontakte staviti u samoizolaciju.

Sve su to procesi koji traju više dana i zahtijevaju koordinaciju više službi. Nagli rast broja zaraženih i svakodnevna pojava novih naputaka učinili su problem složenijim. Zavod je, uz ograničen broj epidemiologa, bio primoran povećati kapacitet prihvata velikog broja informacija od strane građana i način obrade tih podataka na temelju kojih se donose odluke o daljnjem postupanju. Ovo izazovno razdoblje zahtijevalo je i uvođenje novih alata, u svrhu povećanja učinkovitosti i sigurnijeg upravljanja podacima.

U tome je Zavod uspio zajedničkim projektom sa tvrtkom INTIS, koja se bavi poslovnim rješenjima za optimizaciju logistike na temelju telemetrije za svjetsko tržište. Ova socijalno osviještena tvrtka je uz pomoć svojih stručnjaka osmislila osnovnu, ali profesionalnu verziju centralne on line aplikacije, Pozivnog centra, na temelju praktičnog rada epidemiologa. Osim Zavodu, svoju stručnu pomoć ponudili su i svim ostalim uključenim dionicima u borbi protiv ovog nevidljivog, ali nemilosrdnog i nepredvidljivog neprijatelja.

Zavod je prepoznao potencijal rješenja te sa svoje strane uključio tim epidemiologa i drugih stručnjaka koji je uz svoj posao danonoćno radio na stvaranju ovog rješenja. Niti osam tjedana nakon pojave prvog pozitivnog slučaja u Hrvatskoj napravljen je sustav koji je podržao rad stručnjaka Zavoda te uključio: građane, laboratorij za testiranje, liječnika obiteljske medicine te centralni državni sustav za nadzor.

U daljnjoj fazi razvoja procesa, građanima potencijalno zaraženima koronavirusom u potpunosti će se omogućiti funkcionalnost prijave podataka i simptoma putem web upitnika https://korona.prijavnicentar.hr. Web stranica prilagođena je pristupanju putem mobilnog uređaja ili osobnog računala, tako da građani ne moraju preuzimati dodatne mobilne aplikacije. Građane će se tražiti pristanak za obradu njihovih podataka u svrhu sprječavanja širenja zaraznih bolesti, kao i izjava o vjerodostojnosti dostavljenih podataka. Oni kojima je propisan nadzor moći će putem istog upitnika dojavljivati simptome tijekom cijelog trajanja liječenja ili nadzora. Dostavljeni podaci povezivat će se u cjelovitu sliku o stanju osobe u obliku digitalnog Zdravstvenog kartona, koji je epidemiolozima potreban za odluku o prekidu ili nastavku liječenja, odnosno nadzora. U slučaju eskalacije epidemije, Epidemicon može putem web upitnika primati više tisuća zahtjeva istovremeno.

Uz pomoć pravila za procjenu rizika svi pristigli zahtjevi stavljaju se u prioritetnu listu i usmjeravaju fokus epidemiologa prvo na visoko kritične slučajeve. Uz potpunu sliku o simptomima, epidemiolozi na Zavodu na brz i jednostavan način mogu donijeti odluku o nadzoru, rezervirati dostupan termin u drive-in laboratoriju i o tome izvijestiti osobu putem emaila ili SMS-a, izravno iz sustava. Sve odluke o propisanom nadzoru automatski se šalju na centralni sustav za nadzor na razini Republike Hrvatske, te se time skraćuje vrijeme potrebno za izvještavanje.
Jedna od zadaća epidemiologa je utvrditi žarišta da bi se shvatila priroda kretanja epidemije. To je ovim sustavom omogućeno i to interkativno: na digitalnoj geo-karti, koja je vidljiva samo epidemiolozima, prate se mjesta na kojima su se građani, pozitivni na koronavirus kretali netom prije nego su se zarazili, a isto tako i gdje su bili u kontaktu s više ljudi u zatvorenom prostoru, nakon zaraze.

Prijavni centar i digitalizacija procesa epidemiološkog probira i obrade od prijave do otpusta u žargonu je nazvan „epidemiološki mlin“ jer svojim koordiniranim djelovanjem učinkovito rješava, „melje“ epidemiju.

Zavod u ovoj digitalizaciji vidi izvrsnu priliku da stvori digitalno pamćenje o razvoju epidemije te da za vrijeme epidemije i nakon uspješne pobjede nad njom izvrši analize koje će epidemiologe bolje pripremiti za potencijalni drugi val ili neku novu epidemiju.

Uprava Nastavnog zavoda za javno zdravstvo „Dr. Andrija Štampar“ ovom prilikom želi zahvaliti donatoru, ali i vrijednim epidemiolozima i ostalim djelatnicima, koji su pronašli vremena i volje kako bi pomogli razviti ovaj sustav - kao dokaz učinkovite suradnje između gospodarskog i zdravstvenog sektora i tijekom najvećih kriza, sukladno načelima Europske zajednice u smislu poticaja inovacija.

koronavirus